WBTR - wat betekent deze wet voor gemeenschapshuizen?
Actueel
WBTR - wat betekent deze nieuwe wet voor gemeenschapshuizen?
Bekijk via de linkjes hieronder de presentatie van onze adviseur Hay Christiaens tijdens de ALV van het Overleg Orgaan Gemeenschapshuizen (OOG) Leudal. Hay gaat specifiek in op de gevolgen van de WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen) die besturen van gemeenschapshuizen in de praktijk kunnen tegenkomen. De wet is 1-7-2021 ingegaan.
2. Waarin dienen de wijzigingen te worden opgenomen?
3. Kan er een algemeen voorbeeld opgesteld worden?
4. Hoe regelen we het toezicht?
5. Moeten we een extra verzekering afsluiten?
6. Waarom een gedoogperiode van 5 jaar vanaf 2021?
7. Is de wet inkomensondersteuning voor notarissen?
8. Toezichthoudende bestuursleden, mag dat?
9. Verjaring hoofdelijke aansprakelijkheid?
10. Conflict inventaris bestuur - exploitant, hoe zit dit met de WBTR?
Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR): handige hulpmiddelen
Waar vinden we de juiste informatie?
Wat moeten we doen om te voldoen aan deze nieuwe wet?
Is dit weer (de zoveelste) storm in een glas water?
Zo maar een greep uit de vragen die in de laatste maanden aan VKKL gesteld zijn. We hebben alle beschikbare informatie hieronder nog eens goed onder elkaar gezet, met de juiste links en doorverwijzingen.
Wat houdt de nieuwe wet in en welke gevolgen heeft dit voor onze vereniging of stichting?
Kijk de 3 korte webinars terug die we o.a. samen met Huis voor de Sport en andere partners verzorgd hebben. Zo ben je snel op de hoogte van het doel van de wet en de gevolgen voor jouw organisatie. Hier vind je ook de veelgestelde vragen en de antwoorden daarop. Belangrijkste tip is en blijft: voer met je voltallige bestuur het gesprek over de wbtr: wat betekent dit voor onze organisatie, welke afspraken maken we hier met elkaar over, hoe leggen we die goed vast, en hoe houden we elkaar hieraan? Deze vragen goed beantwoorden is belangrijker dan dat je statuten (binnen 5 jaar) gaan voldoen aan deze nieuwe wet.
Is er een stappenplan beschikbaar dat precies uitlegt wat we moeten doen?
Er zijn inmiddels vele opties beschikbaar:
- Zoek je een eenvoudige checklist van 2 A4tjes? Vraag de checklist van de NOV aan.
- Zoek je een uitgebreider stappenplan voor je organisatie waar je bovendien (juridische) vragen over kunt stellen? Hogeschool Zuyd heeft een juridisch hulploket voor verenigingen en stichtingen ingericht. Ga naar de website van LegalLab, vraag hun stappenplan via de mail aan en stel hen je (juridische) vragen.
- Zoek je een eenvoudig voorbeeld van een document dat je maar hoeft in te vullen en aan te passen naar je eigen situatie? Onze Gelderse collega's van DKK Gelderland hebben een 'Handboek goed bestuur' opgesteld. Er is een versie voor de vereniging en een voor de stichting.
- De website www.wbtr.nl biedt (tegen betaling) een stappenplan aan. Ook kun je bij hen terecht voor voorbeeldstatuten.